Je kent ze wel, al die tips voor efficiënter werken. Er zijn ook speciale trainingen persoonlijke effectiviteit. Maar wat moet je nou écht doen om na iedere werkdag te concluderen dat je die dag lekker efficiënt bezig bent geweest? Hier komen onze tips.
Doe wat je echt moet doen: stel prioriteiten
Maak een grove planning van wat je de komende dagen zeker moet doen. Begin niet je werkdag zoals veel mensen, met al je nieuwe mails door te lopen, of nog erger: ze allemaal te lezen. Nee, start met wat je vandaag (of morgen) af moet hebben. Na het lezen van die mails ga je er hoe dan ook over nadenken, ook onbewust. Focus op de belangrijkste taken van die dag. Heb je flinke stappen gezet of zelfs al iets afgerond? Scroll dan door je mails en kijk wat echt belangrijk is. Geef vlaggetjes of kleurtjes aan mails waar je iets mee moet. Zet zeker het geluid van binnenkomende mail uit. Anders wil je ongetwijfeld zien wat er binnenkomt, en dat leidt alleen maar af. Uiteraard reageer je wel op mails die er echt toe doen en check je je mailbox als je iets belangrijks verwacht. Begin ook op tijd met taken die veel tijd in beslag nemen. Plan ze ruim op tijd in je agenda, dat voorkomt veel stress.
Concentratie
Zorg dat je op een plek zit waar je je goed kan concentreren. Is het te rumoerig? Zoek dan een stilteplek, ga tijdelijk in een andere kamer zitten of ga thuiswerken. Dat laatste geeft veel mensen de focus op taken met de hoogste prioriteit. Is er geen andere werkplek beschikbaar en mag of kan je niet thuiswerken? Gebruik dan een koptelefoon. Muziek kan ontspannen, maar ook afleiden. Voordeel van een koptelefoon kopen is in ieder geval dat het geluiden in je omgeving dempt.